Índice
ToggleConcorrência pelo mundo
AdC investiga restrição de vendas praticada por comercializador de Software de Aplicação Empresarial

Comunicado 01/2024
10 de janeiro de 2024
A investigação
A Autoridade da Concorrência (AdC) está a investigar uma restrição de vendas imposta por uma das principais empresas de comercialização de Software de Aplicação Empresarial (EAS) sobre os seus distribuidores, com vista à limitação da distribuição e à repartição do mercado deste tipo de produtos e dos serviços associados.
Em novembro de 2022, a AdC determinou a abertura da investigação, da qual resultaram indícios de que a empresa em causa terá impedido os seus distribuidores de apresentar propostas no âmbito de procedimentos de contratação pública e privada, pelo menos, entre 2015 e 2022.
Em 28 de dezembro de 2023, a AdC emitiu uma Nota de Ilicitude (acusação) dirigida à empresa responsável pela prática e à sua sociedade mãe e procedeu ao arquivamento relativamente aos distribuidores, pondo fim à fase de inquérito e dando início à fase de instrução do processo.
A Nota de Ilicitude
Sempre que a AdC conclua, com base na investigação realizada, que existe uma possibilidade razoável de vir a ser proferida uma decisão final que declare a existência de uma infração, emite uma Nota de Ilicitude (acusação).
Na fase de instrução, agora iniciada, a AdC dá a oportunidade às empresas acusadas – que beneficiam da presunção de inocência – de exercer os seus direitos de audição e defesa em relação aos comportamentos investigados pela AdC, à prova reunida e à sanção em que poderão incorrer.
Concluída esta fase do processo e ponderados todos os elementos disponíveis, a AdC adota uma decisão final.
A prática em causa
A empresa responsável pela restrição de vendas limitou a distribuição dos seus produtos e repartiu o mercado, impedindo os seus distribuidores de apresentar propostas no âmbito de procedimentos de contratação pública e privada.
Sempre que um fornecedor implemente um sistema de distribuição através do qual qualifica um conjunto de distribuidores para revender os seus produtos (distribuição seletiva), deve abster-se de interferir na sua liberdade comercial, já que tal é uma prática contrária à Lei da Concorrência e prejudicial aos consumidores.
A violação das regras da concorrência não só reduz o bem-estar dos consumidores, como prejudica a competitividade das empresas, penalizando a economia.
Referral of the proposed subsidy scheme, Contracts for Difference for Renewables (as at Allocation Round 6), by the Department for Energy Security and Net Zero
The Subsidy Advice Unit (SAU) has accepted a request for a report from the Department for Energy Security and Net Zero (DESNZ) for a report concerning its proposed subsidy scheme Contracts for Difference for Renewables (as at Allocation Round 6).From:Competition and Markets AuthorityPublished11 January 2024Case type:SAU referralCase state:OpenMarket sector:EnergyOpened:11 January 2024
Contents
- Administrative timetable
- Request from DESNZ
- Information about the subsidy scheme provided by DESNZ
- Information for third parties
- Contacts
Administrative timetable
Date | Action |
---|---|
21 February 2024 | SAU’s report to be published |
24 January 2024 | Deadline for receipt of any third party submissions (submissions after 5pm on this date cannot be taken into account) |
11 January 2024 | Beginning of reporting period |
Request from DESNZ
11 January 2024: The SAU has accepted a request for a report from DESNZ for its proposed subsidy scheme, the Contracts for Difference (CfD) for Renewables (as at Allocation Round 6). This request relates to a Subsidy Scheme of Particular Interest.
The SAU will prepare a report, which will provide an evaluation of DESNZ’s assessment of whether the subsidy scheme complies with the subsidy control requirements (Assessment of Compliance). The SAU will complete its report within 30 working days.
Information about the subsidy scheme provided by DESNZ
The CfD scheme has existed since 2014 and aims to encourage low carbon electricity generation. CfDs are long-term (15-year) contracts between a low carbon electricity generator and the CfD counterparty, the Low Carbon Contracts Company (LCCC). The generator sells the electricity at a variable market price. When the market price is below the strike price agreed in the CfD, the generator receives a top-up payment from LCCC for the additional amount (funded by a levy on electricity suppliers). When the market price is above the strike price, the generator must pay back the difference to LCCC. The CfD is open to application from any eligible renewable electricity generating station being or to be built in Great Britain.
Eligible technologies are: advanced conversion technologies, anaerobic digestion (>5MW), dedicated biomass with combined heat and power (CHP), energy from waste with CHP, floating offshore wind, geothermal, hydro (>5MW and <50MW), landfill gas, offshore wind, onshore wind (>5MW), remote island wind (>5MW), sewage gas, solar photovoltaic (>5MW), tidal stream, and wave. Typically, CfDs are offered following a competitive allocation round, and the lowest bids are accepted until the maximum budget for the allocation round is reached.
Allocation Round 6 (AR6) is planned to open to applications in March 2024. The main proposed change to the scheme for AR6 is amending the Private Network CFD Agreement to make renewable generators that directly supply offshore oil and gas facilities ineligible for that Agreement. Further minor changes have been made or are planned. These include plans for broadly administrative changes to the CfD contract terms and conditions, clarificatory changes to the allocation framework (which sets out the rules for AR6 and eligibility requirements applicants must satisfy), and updating of guidance and some questions on supply chain plans (whereby developers commit to actions to strengthen the capacity, productivity and competitiveness of their supply chains).
DESNZ has published core auction parameters for AR6 which include moving to 3 technology groups, or ‘pots’, with offshore wind moving into Pot 3 to compete in its own auction. DESNZ do not anticipate changing these parameters but, if amendments become necessary, they will notify developers and issue the updated parameters with the final budget, which will be published in March 2024, ahead of the round opening.
This budget will represent the yearly budget cap available for AR6 auctions over the relevant 4-year valuation period, though successful projects will receive subsidy over a 15-year period, so an estimate will be provided for the total subsidy amount on the transparency database. As an indication, the estimated total subsidy amount for AR4 was £15 billion and for AR5 it was £5 billion, though the estimated total subsidy amount for AR6 may be lower or higher than these figures. (These estimates are highly uncertain as actual payments will depend on market wholesale prices at the time and how much electricity each project generates: for further information, read Contracts for Difference (CfD) Allocation Round 4: Subsidy Control Transparency Database estimates and Contracts for Difference (CfD) Allocation Round 5: Subsidy Control Transparency database estimates.
Information for third parties
If you wish to comment on matters relevant to the SAU’s evaluation of the Assessment of Compliance concerning DESNZ’s proposed subsidy scheme, please send your comments before 5pm on the date stipulated in the timetable above. For guidance on representations relevant to the Assessment of Compliance, see the section on reporting period and transparency in the Operation of the subsidy control functions of the Subsidy Advice Unit.
Please send your submissions to us at: SAU-CfD2024@cma.gov.uk copying the public authority: ContractsforDifference@energysecurity.gov.uk
Please also provide a contact address and explain in what capacity you are making the submission (for example, as an individual or a representative of a business or organisation).
Notes to third parties wishing to make a submission
The SAU will only take your submission into account if it can be shared with DESNZ. The SAU will send a copy of your submission to DESNZ together with its report. This is to allow the public authority to take account of the submission in its decision as to whether to grant or modify the subsidy scheme or its assessment. We therefore ask that you provide express consent for your full and unredacted submission to be shared. We also encourage you to share your submission directly with DESNZ using the email address provided above.
The SAU may use the information you provide in its published report. Therefore, you should indicate in your submission whether any specified parts of it are commercially confidential. If the SAU wishes to refer in its published report to material identified as confidential, it will contact you in advance.
For further details on confidentiality of third party submissions, see identifying confidential information in the Operation of the subsidy control functions of the Subsidy Advice Unit.
Contacts
- SAU project team: SAU-CfD2024@cma.gov.uk
- CMA press team: 020 3738 6460 or press@cma.gov.uk
Published 11 January 2024
Referral of the proposed Industrial Energy Transformation Fund Phase 3 subsidy scheme, by the Department for Energy Security and Net Zero
The Subsidy Advice Unit (SAU) has published a report providing advise to the Department for Energy Security and Net Zero (DESNZ) concerning its proposed subsidy scheme, the Industrial Energy Transformation Fund Phase 3.From:Competition and Markets AuthorityPublished27 November 2023Last updated11 January 2024 — See all updatesCase type:SAU referralCase state:ClosedMarket sector:Mineral extraction, mining and quarryingOpened:24 November 2023Closed:11 January 2024
Contents
- Administrative timetable
- Final report
- Request from DESNZ
- Information about the subsidy provided by DESNZ
- Information for third parties
- Notes to third parties wishing to make a submission
- Contacts
Administrative timetable
Date | Action |
---|---|
11 January 2024 | SAU’s report published |
11 December 2023 | Deadline for receipt of any third-party submissions (submissions after 5pm on this date cannot be taken into account) |
24 November 2023 | Beginning of reporting period |
Final report
11 January 2024: The SAU has published its report providing advice to DESNZ concerning IETF Phase 3. The report includes the SAU’s evaluation of DESNZ’s Assessment of Compliance of its proposed scheme with the requirements set out in the Subsidy Control Act 2022.
- Final report (PDF, 260KB) (11.1.24)
Request from DESNZ
24 November 2023: The SAU has accepted a request for a report from DESNZ for its proposed subsidy scheme, the Industrial Energy Transformation Fund Phase 3. This request relates to a Subsidy Scheme of Particular Interest.
The SAU will prepare a report, which will provide an evaluation of DESNZ’s assessment of whether the subsidy scheme complies with the subsidy control requirements (Assessment of Compliance). The SAU will complete its report within 30 working days.
Information about the subsidy provided by DESNZ
Phase 3 of the Industrial Energy Transformation Fund provides grants supporting industrial sites to transition to a low carbon future. The fund targets existing industrial processes, helping businesses to reduce energy consumption by investing in more efficient technologies and reduce emissions by bringing down the costs and risks associated with investing in decarbonisation technologies.
The fund is open to a broad range of industrial sectors, supporting businesses of all sizes, both within and outside of industrial clusters. Phase 3 of the IETF will be open to companies with industrial sites located in England and Wales. These companies can lead an application independently or can collaborate with project partners, including other companies and research organisations.
Under the branding of the IETF, DESNZ separately administers grants to beneficiaries in Northern Ireland. The Scottish Government administers a separate Scottish IETF for industries located in Scotland. The Scottish IETF and Northern Ireland schemes are not included within the scope of this referral.
Businesses must operate an existing site which falls into one of the following sectors:
- mining and quarrying (with the exception of coal mining operations, removed in Phase 3)
- manufacturing
- recovery and recycling of materials
- data centres
- industrial laundries (added in Phase 3)
- controlled environment horticulture (added in Phase 3)
Funding will be allocated across 3 strands:
- deployment of energy efficiency technologies;
- deployment of decarbonisation technologies, and;
- studies to help sites investigate what solution would work on their site
Subsidies will be allocated as grants. Grants are offered against clearly defined eligible costs and aid intensity thresholds, and the applicant must demonstrate their grant claim is necessary to the successful delivery of the project or study. Subsidy intensities have not changed from previous phases, so until guidance for Phase 3 is published, please see section ‘4.5.6 Organisation Size & Grant amount requested’ in the IETF Autumn 2022 applicant guidance.
The Phase 3 budget will be allocated by DESNZ across 2 application windows. This subsidy control assessment is for Phase 3 of the IETF.
Information for third parties
If you wish to comment on matters relevant to the SAU’s evaluation of the Assessment of Compliance concerning DESNZ’s proposed scheme, the Industrial Energy Transformation Fund Phase 3, please send your comments before 5pm on the date stipulated in the timetable above. For guidance on representations relevant to the Assessment of Compliance, see the section on reporting period and transparency in the Operation of the subsidy control functions of the Subsidy Advice Unit.
Please send your submissions to us at SAU-IETFPhase3-2023@cma.gov.uk copying the public authority IETF@energysecurity.gov.uk
Please also provide a contact address and explain in what capacity you are making the submission (for example, as an individual or a representative of a business or organisation).
Notes to third parties wishing to make a submission
The SAU will only take your submission into account if it can be shared with DESNZ. The SAU will send a copy of your submission to DESNZ together with its report. This is to allow the public authority to take account of the submission in its decision as to whether to grant or modify the subsidy or its assessment. We therefore ask that you provide express consent for your full and unredacted submission to be shared. We also encourage you to share your submission directly with DESNZ using the email address provided above.
The SAU may use the information you provide in its published report. Therefore, you should indicate in your submission whether any specified parts of it are commercially confidential. If the SAU wishes to refer in its published report to material identified as confidential, it will contact you in advance.
For further details on confidentiality of third party submissions, see identifying confidential information in the Operation of the subsidy control functions of the Subsidy Advice Unit.
Contacts
- SAU project team: SAU-IETFPhase3-2023@cma.gov.uk
- CMA press team: 020 3738 6460 or press@cma.gov.uk
Published 27 November 2023
Last updated 11 January 2024 + show all updates
Ministers ask the CMA to set out plans for implementing the Digital Markets competition regime
The Parliamentary Under Secretaries of State at the DBT and DSIT have written to the CMA asking it to set out its plans and proposed timelines to implement the new Digital Markets competition regime.From:Competition and Markets AuthorityPublished5 January 2024Last updated11 January 2024 — See all updatesGet emails about this page
Documents

Letter to the CMA on implementing the regime
PDF, 100 KB, 2 pages
This file may not be suitable for users of assistive technology.Request an accessible format.

CMA response to DBT and DSIT on implementing the regime
PDF, 115 KB, 2 pages

Letter from CMA to DBT and DSIT introducing provisional approach
PDF, 132 KB, 1 page
Details
The Parliamentary Under Secretaries of State at the Department for Business and Trade and the Department for Science, Innovation and Technology wrote to the Competition and Markets Authority (CMA) asking it to set out its plans and proposed timelines to implement the new Digital Markets competition regime as envisaged under Part 1 of the Digital Markets, Competition and Consumers Bill.
CMA sets out approach to new digital markets regime
Sarah Cardell to tell Silicon Valley tech conference the new regime will be ‘evidence-based, targeted and proportionate.’From:Competition and Markets AuthorityPublished11 January 2024

The Competition and Markets Authority (CMA) has today published an overview of how it intends to operate the new digital markets competition regime as currently proposed by the Digital Markets, Competition and Consumers (DMCC) Bill.
The document, which comes in response to a request from UK government ministers, details the principles that will guide the CMA’s approach to its new role. This will include tailoring the CMA’s actions to the specific problems that are identified; focusing on where it can have the most impact for people, businesses, and the UK economy; engaging with a wide range of stakeholders; and operating with transparency.
The CMA also plans to convene groups representing UK consumers, businesses and tech professionals that will be consulted and help prioritise its work. This is in addition to the 9 tech experts appointed last year, who have been assisting the CMA in preparing for the new regime.
The document provides an overview of the outcomes the CMA will seek to achieve and the issues it will seek to address and sets out 11 principles underpinning how the CMA will carry out its new digital markets role.
The digital markets competition regime will only apply to firms designated by the CMA, following an evidence-based investigation and public consultation, as having Strategic Market Status (SMS) in relation to one or more digital activities. The CMA expects to start 3 to 4 SMS investigations within the first year of the new regime coming into force. Once a firm is designated with SMS, the CMA can then take action to address or prevent problems.
If the CMA finds businesses are using their status to gain an unfair competitive advantage, it will take targeted and proportionate action to address the behaviour. In some cases, this will mean imposing conduct requirements on firms in relation to the digital activity for which they have been designated. These could, for example, include:
- preventing SMS firms from preferencing their own products and services, or by making SMS firms provide competitors with greater access to data and functionality.
- requiring SMS firms to allow the products and services of other firms to work with their own, or ensuring SMS firms provide their users with an effective choice.
- mandating SMS firms to trade on fairer terms or requiring them to increase transparency with respect to aspects of their algorithms.
Widespread stakeholder engagement will be critical to the success of the new regime and the publication of the overview document coincides with a senior CMA delegation visiting the US West Coast to meet a wide range of major digital firms to explain how the new digital markets regime will operate and gain a deeper understanding of their businesses and operating environments.
Speaking at the annual Concurrences ‘Tech Antitrust’ Conference in Silicon Valley, Sarah Cardell – Chief Executive of the CMA – is expected to say:
Competitive digital markets are a key driver for investment and innovation, supporting the growth of the UK economy, and bringing huge benefits to UK businesses and consumers. The new digital markets competition regime will help ensure that tech challenger firms can bring forward genuinely disruptive and exciting new innovations that will create great new products for consumers. The new powers it will grant the CMA are substantial and we are committed to taking a targeted, evidence-based and proportionate approach to implementing them.
Today’s overview document not only provides clarity for UK parliamentarians, but also for digital firms and wider stakeholders about the approach the CMA intends to take. To ensure the new regime operates as effectively as possible, it’s crucial that we continue to engage widely with a range of stakeholders, from the major tech players to challengers and users.
Once Parliament passes the Digital Markets, Competition and Consumers Bill, we will release more detailed draft guidance for consultation. This will mean that everyone is clear about how we intend to operate the regime and has the opportunity to provide their views.
Notes To Editors
- On 4 January, Department for Business and Trade (DBT) Minister Hollinrake and Department of Science, Innovation and Technology (DSIT) Minister Bhatti wrote to the CMA asking it to set out plans and proposed timelines to implement the new digital markets regime. In response, the CMA’s overview document has been published on its website.
- A copy of Sarah Cardell’s remarks at the Tech Antitrust Conference, which is hosted by Concurrences, will be published on the CMA website later today.
- As set out in the Bill, for any business to be able to be designated with strategic market status it must have:
- Substantial and entrenched market power in a digital activity linked to the United Kingdom.
- A position of strategic significance.
- Global turnover of more than £25 billion or UK turnover of more than £1 billion.
- The Digital Markets, Competition and Consumer Bill is currently going through the legislative process and led by DSIT.
- For media queries, please contact the press office via press@cma.gov.uk or on 020 3738 6460.
Overview of the CMA’s provisional approach to implement the new Digital Markets competition regime
The CMA sets out its provisional approach to implement Part 1 of the Digital Markets, Competition and Consumer BillFrom:Competition and Markets AuthorityPublished11 January 2024Get emails about this page
Documents

Overview of the CMA’s provisional approach to implement the new Digital Markets competition regime
PDF, 385 KB, 28 pages
Details
This overview responds to a request from ministers from the Department for Business and Trade (DBT) and the Department for Science, Innovation and Technology (DSIT) for the CMA to set out how we intend to implement the new digital markets regime provided for under Part 1 of the Digital Markets, Competition and Consumer Bill.
The document details the principles that will guide our approach to our new role, including:
- tailoring our actions to the specific problems that are identified
- focusing on where we can have the most impact for people, businesses and the UK economy
- engaging with a wide range of stakeholders
- operating with transparency
Published 11 January 2024
Commission clears Novozymes and Chr. Hansen merger, subject to conditions
Page contents
The European Commission has approved, under the EU Merger Regulation, the proposed merger between Novozymes A/S (‘Novozymes’) and Christian Hansen A/S (‘Chr. Hansen’). The approval is conditional upon full compliance with the commitments offered by the parties.
Novozymes and Chr. Hansen are both bioscience companies. Novozymes develops, manufactures and supplies industrial enzymes to multiple industries, such as agriculture, animal health food and beverage. Chr. Hansen develops natural ingredients solutions for the food, nutritional, pharmaceutical and agricultural industries.
The Commission’s investigation
The Commission’s investigation showed that the merger, as initially notified, would have reduced competition in the market for the manufacture of one specific enzyme, lactase, using genetic modification technology.
In particular, the Commission found that Chr Hansen had a project to start manufacturing this product and would very likely grow into an effective competitor within a short timeframe. The Commission also found that post-merger there would not be sufficient potential competitors to exert sufficient competitive pressure on the merged entity.
The proposed remedies
To address the Commission’s competition concerns, the parties offered to divest:
• Chr. Hansen’s project to enter the market for the manufacture of lactase;
• Chr. Hansen’s lactase distribution business; and
• Novozymes’ lactase production facility.
These commitments fully address the competition concerns identified by the Commission, by paving the way for the creation of a divested business with the necessary production assets and research and development capabilities to grow as a viable competitive producer of lactase on a lasting basis.
Following the positive feedback received in the context of the commitments’ market test, the Commission concluded that the transaction, as modified by the commitments, would no longer raise competition concerns.
The Commission also undertook a detailed investigation into whether this transaction could have a negative impact on innovation in the industrial biotech sector. After a comprehensive review and extensive benchmarking exercise, the Commission established that merged entity’s competitors have the equivalent ability to invest in R&D and that the parties do not have any specific R&D capabilities that rivals could not otherwise access.
The decision is conditional upon full compliance with the commitments. Under supervision of the Commission, an independent trustee will monitor their implementation.
Companies and products
Novozymes, headquartered in Denmark, is a publicly listed global bioscience company solely controlled by Novo Holdings A/S.
Chr. Hansen, headquartered in Denmark,is a publicly listed global bioscience company.
For More Information
The transaction was notified to the Commission on 20 October 2023.
The Commission has the duty to assess mergers and acquisitions involving companies with a turnover above certain thresholds (see Article 1 of the Merger Regulation) and to prevent concentrations that would significantly impede effective competition in the European Economic Area or any substantial part of it.
The vast majority of notified mergers do not pose competition problems and are cleared after a routine review. From the moment a transaction is notified, the Commission generally has a total of 25 working days to decide whether to grant approval (Phase I) or to start an in-depth investigation (Phase II). If commitments are proposed in Phase I, the Commission has 10 additional working days, bringing the total duration of a Phase I case to 35 working days, such as in this case.
More information will be available on the Commission’s competition website, in the public case register under the case number M.11043.
Casos
CADE
Ato de Concentração nº 08700.009243/2023-22
Requerentes: Genial Malls Fundo de Investimento Imobiliário e XP Malls Fundo de Investimento Imobiliário – FII. Advogados: Barbara Rosenberg, Luís Bernardo Coelho Cascão, Luiz Antonio Galvão, André Luís Menegatti e Marcela Abras Lorenzetti.
Ato de Concentração nº 08700.009142/2023-51
Requerentes: TGSJ Empreendimentos Imobiliários S.A. e Tegra Incorporadora S.A. Advogados: Eduardo Caminati, Marcio Bueno, Gulherme Misale e Lucas Rodrigues.
CMA
Hanson / Mick George merger inquiry
The CMA is investigating the anticipated acquisition by Hanson Quarry Products Europe Limited of Mick George Limited.From:Competition and Markets AuthorityPublished3 August 2023Last updated10 January 2024 — See all updatesCase type:MergersCase state:OpenMarket sector:Building and constructionOpened:3 August 2023
Statutory timetable
Date | Action |
---|---|
10 January 2024 | Extension of consideration of undertakings |
8 December 2023 | CMA to consider undertakings offered |
24 November 2023 | Phase 1 decision announced |
27 November 2023 | Deadline for phase 1 decision |
19 September 2023 | Launch of merger inquiry |
3 August 2023 to 17 August 2023 | Invitation to comment |
Phase 1
Extension of consideration of undertakings in lieu
10 January 2024: The CMA has extended the consideration of undertakings in lieu of reference until 5 April 2024.
- Notice of extension (PDF, 93KB) (10.1.2024)
CMA to consider undertakings offered
8 December 2023: The CMA considers that there are reasonable grounds for believing that the undertakings offered by the Parties, or a modified version of them, might be accepted by the CMA under the Enterprise Act 2002. The full text of the decision will be published shortly.
Reference unless undertakings accepted
24 November 2023: The CMA has decided, on the information currently available to it, that it is or may be the case that this merger has resulted or may be expected to result in a substantial lessening of competition within a market or markets in the United Kingdom. This merger will be referred for a phase 2 investigation unless the parties offer acceptable undertakings to address these competition concerns.
- Summary of phase 1 decision (PDF, 145KB) (24.11.2023)
- Press release: Construction materials deal could curb competition in parts of England (24.11.2023)
Statutory timetable restarted
6 November 2023: The CMA has decided to cancel the extension in accordance with section 34ZB(7)(b) of the Enterprise Act 2002.
Statutory timetable suspended
24 October 2023: The statutory timetable was suspended on 24 October 2023 when Mick George Limited (MGL) failed to provide information and documents required by the CMA in a Notice under section 109 of the Enterprise Act 2002 by the deadline.
- Notice of extension (PDF, 95KB) (24.10.23)
Launch of merger inquiry
19 September 2023: The CMA announced the launch of its merger inquiry by notice to the parties.
- Commencement notice (PDF, 97KB) (19.9.23)
Invitation to comment: closed
3 August 2023: The Competition and Markets Authority (CMA) is considering whether it is or may be the case that this transaction, if carried into effect, will result in the creation of a relevant merger situation under the merger provisions of the Enterprise Act 2002 and, if so, whether the creation of that situation may be expected to result in a substantial lessening of competition within any market or markets in the United Kingdom for goods or services.
To assist it with this assessment, the CMA invites comments on the transaction from any interested party.
These comments should be provided by the deadline set out above.
Contact
Please send written representations about any competition issues to Rob.Fitzgerald-Crisp@cma.gov.uk and Rhiannon.Jackson@cma.gov.uk.
Published 3 August 2023
Last updated 10 January 2024 + show all updates
Pennon / Sumisho Osaka Gas Water UK merger inquiry
The CMA is investigating the completed acquisition by Pennon Group Plc of Sumisho Osaka Gas Water UK Limited (including its subsidiaries Sutton and East Surrey Water Plc, Summit Water Limited, and Osaka Gas UK Limited) under the Water Industry Act 1991.From:Competition and Markets AuthorityPublished11 January 2024Case type:MergersCase state:OpenMarket sector:UtilitiesOpened:11 January 2024
Contents
Statutory timetable
Phase 1 | Action |
---|---|
TBC | Deadline for phase 1 decision (*) |
TBC | Launch of merger inquiry (**) |
11 January 2024 | Initial enforcement order |
(*) This date is the current statutory deadline by when the decision will be announced. If any change occurs, the information is refreshed as soon as practicable. However, the CMA cannot guarantee that the decision will be announced on or before this current deadline, as the deadline of a given case may change during the merger assessment process due to different reasons.
(**) The CMA has decided to investigate this transaction. This case page will be updated when the CMA formally commences its phase 1 investigation.
Phase 1
Initial enforcement order
11 January 2024: The Competition and Markets Authority (CMA) served an initial enforcement order under section 72(2) of the Enterprise Act 2002, as modified by the Water Mergers (Modification of Enactments) Regulations 2004, in relation to the completed acquisition by Pennon Group Plc of Sumisho Osaka Gas Water UK Limited.
- Initial enforcement order (PDF, 169KB) (11.1.24)
Contact
Please send written representations about any competition issues to: Pennon.SOGWUK@cma.gov.uk.
Your name and contact details are your personal data. In collecting, receiving, storing, accessing and using your personal data, the CMA, as controller, is processing your personal data. The CMA processes personal data in accordance with data protection law. The CMA is processing your personal data so that it can contact you again, should it need further help or information from you, in order to carry out its merger work under Part 3 of the Enterprise Act 2002. For more information about how the CMA processes personal data and your rights relating to that data, please see our Privacy Notice.
Published 11 January 2024
Comissão Europeia
ALCENTRA / PEOPLE & BABY
Merger
Last decision date: 09.01.2024 Super simplified procedure
EIFFAGE GROUP / SALVIA HOLDING / SALVIA GROUP
Merger
Last decision date: 09.01.2024 Simplified procedure
VERBUND / BURGENLAND ENERGIE / JV
Merger
Last decision date: 09.01.2024 Simplified procedure
Regulação no Brasil
Parceria entre Brasil e China na aviação aprova novos drones para pulverização agrícola
Cooperação entre as autoridades de aviação dos dois países traz para o país um dos maiores fabricantes de drones agrícolas do mundoCompartilhe:Publicado em 10/01/2024 17h25 Atualizado em 10/01/2024 17h27

Parceria entre Brasil e China na aviação aprova novos drones para pulverização agrícola
A Agência Nacional de Aviação Civil (ANAC) aprovou, em dezembro de 2023, três novos modelos chineses de drones para uso em pulverização agrícola no Brasil. Fabricados pela empresa chinesa DJI, uma das maiores fabricantes desse tipo de drone no mundo, os projetos aprovados abrem portas para o lançamento de novos modelos no país e reforça as relações de cooperação na aviação entre Brasil e China.
A parceria entre os países na aviação mantém atividades de cooperação desde 2011, por meio de um Memorando de Entendimento e um Procedimento de Implementação Técnica, sendo a autoridade chinesa, Civil Aviation Administration of China (CAAC), um importante parceiro de cooperação com a ANAC.
Atualmente, as duas autoridades de aviação civil estão trabalhando em conjunto na revisão de procedimentos de implementação técnica para modernizar e otimizar ferramentas de trabalho, bem como ampliar reconhecimentos entre a ANAC e a CAAC.
Os modelos chineses aprovados pela Agência são:
Tipo de drone | Peso máximo de decolagem (kg) | Capacidade de carga útil (kg) |
Agras T20P | 58 kg | até 25 kg |
Agras T30 | 73 kg | até 35 kg |
Agras T40 | 101 kg | até 50 kg |
Todos os modelos foram aprovados para operar a 120 metros acima do nível do solo e com alcance de até 1.000 metros para operações em linha de visada visual (VLOS) ou visual estendida (EVLOS). A comercialização dos equipamentos deverá ser realizada pelo próprio fabricante no país.
A aprovação dos drones de pulverização agrícola pela ANAC é um processo de certificação voluntária de projetos visando promover um diferencial na segurança operacional dos produtos por iniciativa do próprio fabricante. Com a autorização, os modelos aprovados poderão operar com um Certificado de Aeronavegabilidade Especial para RPA (CAER), que demanda uma declaração de conformidade do fabricante para cada número de série do equipamento. A declaração será gerada diretamente no Sistema de Aeronaves Não Tripuladas (SISANT).
Dessa forma, o fabricante e os representantes legais podem realizar um acompanhamento da frota, permitindo uma avaliação mais rápida para a implantação de melhorias operacionais dos drones.
Assessoria de Comunicação Social da ANAC
Categoria
Infraestrutura, Trânsito e Transportes
ANTT e Ministério dos Transportes anunciam aumento de concessões para 2024
Para o Diretor-Geral, Rafael Vitale, a realização de mais leilões promoverá o desenvolvimento da infraestrutura e aumentará os benefícios sociais e econômicosCompartilhe:
Publicado em 10/01/2024 16h58

Foto: Divulgação
Oano de 2023 fechou com saldo positivo para a recuperação e desenvolvimento do transporte terrestre do país. Tal sucesso abre caminho para resultados ainda mais expressivos para este ano, conforme dados apresentados nesta quarta-feira (10/01), durante coletiva para a imprensa realizada pelo Ministério dos Transportes, em Brasília.
O Diretor-Geral da Agência Nacional de Transportes Terrestres (ANTT), Rafael Vitale, destacou a sinergia com os entes governamentais para alavancar ainda mais as soluções para o desenvolvimento da infraestrutura de transportes para o ano de 2024. “A ANTT está comprometida e pactuada com outros órgãos envolvidos, como o Ministério dos Transportes, a Infra S.A., o Tribunal de Contas da União e o Ibama, para realizar os leilões previstos e promover o desenvolvimento da infraestrutura, garantir empregos e acelerar a economia”, destacou.
Segundo os dados apresentados, a otimização dos contratos de rodovias soma o montante de R$ 110 bilhões em investimentos. Para este ano, o Brasil planeja, por exemplo, realizar 13 concessões (confira no quadro abaixo) na área de transportes terrestres, atraindo cerca de R$ 122 bilhões para os investimentos necessários nas áreas de rodovias e ferrovias.
CONCESSÕES RODOVIÁRIAS PREVISTAS PARA 2024 | |
BR-040/MG | BH – Juiz de Fora | BR-381/MG | BH – Valadares |
BR-364/GO/MT | Rio Verde (GO) Rondonópolis (MT) | BRs-153/262/GO/MG |
BR-040/MG/GO | Belo Horizonte (MG) – Cristalina (GO) | BR-262/MG | Uberaba – Betim |
BRs-070/174/364/MT/RO Vilhena (RO)-Cuiabá (MT) | BR-040/MG/RJ | Juiz de Fora (MG) – Rio de Janeiro (RJ) |
BRs-060/452/GO | Rio Verde – Goiânia – Itumbiara | BRs-369/373/376/PR e PRs-170/232/445/090Lote 3 do Paraná |
BR-364/RO Porto Velho – Vilhena | BRs-163/277/PR e PRs-158/180/182/280/483Lote 6 do Paraná |
GOs-020/060/070/080 |
O balanço positivo foi comemorado pelo ministro dos Transportes, Renan Filho, que durante o encontro também agradeceu a dedicação do Diretor-Geral da ANTT, bem como toda a diretoria colegiada e servidores da Agência. “Em 2023, aumentamos os investimentos, melhoramos a malha rodoviária, além de fortalecer as condições para ampliar o aporte de recursos privados no Brasil, com a possibilidade das otimizações e leilões que vão dialogar mais com as necessidades de nossa infraestrutura”, ressaltou.
Assessoria Especial de ComunicaçãoCategoria
Infraestrutura, Trânsito e Transportes
Diretoria da ANA aprova duas normas de referência e programa para o setor de saneamento básico
Diretoria da Agência aprovou normas com foco na governança regulatória das entidades reguladoras infranacionais e na matriz de riscos para contratos de abastecimento de água e esgotamento sanitário. Programa de Incentivo ao Fortalecimento da Governança Regulatória do Saneamento Básico (Pró-Saneamento) também recebeu aprovação.Compartilhe:
Publicado em 10/01/2024 19h36

898ª Reunião Deliberativa Ordinária da Diretoria Colegiada

Diretor Mauricio Abijaodi durante a 898ª Reunião Deliberativa Ordinária da Diretoria Colegiada
Durante a 898ª Reunião Deliberativa Ordinária da Diretoria Colegiada, nesta quarta-feira, 10 de janeiro, a Agência Nacional de Águas e Saneamento Básico (ANA) aprovou duas normas de referência para o setor de saneamento básico. Uma delas é voltada para a governança regulatória das entidades reguladoras infranacionais (ERIs) do setor e a outra tem como foco a matriz de riscos para contratos de prestação de serviços públicos de abastecimento de água e esgotamento sanitário. Ambas entrarão em vigor em 1º de fevereiro.
A norma de referência (NR) da ANA trata de práticas de governança regulatória que deverão ser observadas pelas entidades reguladoras infranacionais – responsáveis pela regulação e fiscalização dos serviços públicos de saneamento básico. Essas práticas são definidas como o conjunto de procedimentos e mecanismos que dispõem sobre sua atuação, estrutura administrativa e processo decisório empregados por estas entidades.
A adoção de tais procedimentos contribui para a melhoria das atividades de regulação e fiscalização dos serviços de saneamento básico, por meio do fortalecimento do processo decisório das ERIs através de práticas de transparência, participação social e tomada de decisões técnicas, visando a proteger os interesses dos usuários dos serviços públicos de saneamento básico e melhorar a eficiência na prestação de tais serviços.
Na elaboração da proposta dessa norma, foram levados em conta princípios de governança fundamentados na responsabilidade, tecnicidade e independência decisória, assim como na autonomia administrativa, orçamentária e financeira e na participação social; buscando a construção de dispositivos que venham a fortalecer a atividade da ERI e a uma maior previsibilidade e harmonia regulatória.
Já a NR sobre matriz de riscos de contratos para os serviços de abastecimento de água e esgotamento sanitário, firmados entre o titular desses serviços e seu prestador, deve orientar a elaboração de atos normativos e a tomada de decisões de entidades reguladoras infranacionais e titulares sobre o tema, observando as peculiaridades locais e regionais. A matriz de risco define a repartição objetiva de riscos entre as partes, para arcar com as consequências de eventos incertos sobre os serviços que afetem o equilíbrio econômico-financeiro do contrato firmado.
Tais riscos devem ser determinados de forma objetiva e alocados ao titular do serviço, ao prestador ou devem ser indicados como compartilhados. No processo da edição dessa norma de referência, a Agência contou com o financiamento do Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID) para contratação de estudos sobre o tema.
Ambos os temas fazem parte do Eixo Temático nº 9 da Agenda Regulatória da ANA 2022-2024, sobre normas de referência de saneamento básico. A Agenda visa a auxiliar na identificação de problemas que necessitam da atuação da Agência e que podem resultar na publicação de atos normativos ou em outras ações de regulação. Esse instrumento de planejamento regulatório também contribui para aumentar a transparência e a previsibilidade regulatória da ANA perante a sociedade.
Outro tema aprovado pela Diretoria Colegiada foi o ato normativo que institui o Programa de Incentivo ao Fortalecimento da Governança Regulatória do Saneamento Básico (Pró-Saneamento). Essa deliberação e as decisões sobre as duas normas de referência aconteceram na última reunião do mandato do diretor Mauricio Abijaodi, que fez um balanço de sua atuação na ANA.
ANA e o marco legal do saneamento básico
Com o novo marco legal do saneamento básico, Lei nº 14.026/2020, a ANA recebeu a atribuição regulatória de editar normas de referência para a regulação dos serviços públicos de saneamento básico no Brasil, que incluem: abastecimento de água potável, esgotamento sanitário, limpeza urbana e manejo de resíduos sólidos, além de drenagem e manejo de águas pluviais urbanas.
A mudança busca uniformizar as normas do setor para atrair mais investimentos para o saneamento, melhorar a prestação e levar à universalização desses serviços até 2033. Para saber mais sobre a competência da ANA na edição de normas de referência para regulação do saneamento, acesse a página https://www.gov.br/ana/pt-br/assuntos/saneamento-basico.
Assessoria Especial de Comunicação Social (ASCOM)
Agência Nacional de Águas e Saneamento Básico (ANA)
(61) 2109-5129/5495/5103
Categoria
Meio Ambiente e Clima
Legislativo no Brasil
Lei muda a regra para escolha da tributação em plano de previdência complementar
Participantes poderão optar pelo regime de tributação somente quando forem receber o benefício ou resgatar os saldos acumulados Compartilhe Versão para impressão
11/01/2024 – 11:09
Depositphotos

O presidente da República, Luiz Inácio Lula da Silva, sancionou a Lei 14.803/24, pela qual os participantes de planos de previdência complementar poderão optar pelo regime de tributação do Imposto de Renda (regressivo ou progressivo) somente quando forem receber o benefício ou resgatar os saldos acumulados.
A nova norma, publicada no Diário Oficial da União desta quinta-feira (11), decorre do Projeto de Lei 5503/19, do Senado. Na Comissão de Constituição e Justiça e de Cidadania da Câmara dos Deputados, a proposta foi aprovada em outubro do ano passado, após parecer favorável da relatora, deputada Laura Carneiro (PSD-RJ).
O texto publicado altera a Lei 11.053/04. A regra valerá a partir de agora para planos de previdência (PGBL ou VGBL), Fundo de Aposentadoria Programada Individual (Fapi) e seguros de vida com cláusula de cobertura por sobrevivência.
No regime regressivo, a alíquota do Imposto de Renda sobre os saques diminui conforme o tempo de aplicação do dinheiro, saindo de 35%, para depósitos com até dois anos, para 10%, naqueles com dez anos ou mais. Já o regime progressivo segue a tabela do IR (mensal ou anual), com alíquotas de 0% (isento) a 27,5%.
Para quem já fez opção
A lei sancionada permite ainda aos participantes que já fizeram a opção uma nova escolha até o momento da obtenção do benefício ou do primeiro resgate. Antes dessas mudanças, a escolha pelo regime do IR deveria ser feita pela pessoa até o último dia útil do mês subsequente ao ingresso no plano de previdência.
Da Reportagem/RM
Edição – Marcia Becker
Fonte: Agência Câmara de Notícias
Entra em vigor lei que institui o Plano Plurianual 2024-2027
Norma traz as metas do governo federal para o período Compartilhe Versão para impressão
11/01/2024 – 10:21
Depositphotos

O PPA orienta a elaborações dos orçamentos federais anuais
O presidente da República, Luiz Inácio Lula da Silva, sancionou a Lei 14.802/24, que institui o Plano Plurianual (PPA) 2024-2027, como as metas do governo federal para o período. O texto foi publicado no Diário Oficial da União desta quinta-feira (11).
O PPA, cuja iniciativa legislativa cabe ao Poder Executivo, orienta a elaboração dos orçamentos anuais. O projeto enviado pelo governo previa R$ 13,3 trilhões, distribuídos em 88 programas nos eixos social, econômico e institucional.
O relator na Comissão Mista de Orçamento, deputado Bohn Gass (PT-RS), criou um anexo para incluir propostas de deputados e senadores ausentes da versão original. As iniciativas dependerão dos recursos de emendas parlamentares.
O relator incluiu ainda, a pedido do governo, a exigência de revisão das metas de emissão de gases de efeito estufa, em razão de convenção da Organização das Nações Unidas (ONU). Bohn Gass recomendou também que o Poder Executivo analise os resultados das políticas públicas para as pessoas com deficiência.
O PPA foi aprovado pelo Congresso Nacional em dezembro de 2023.
Da Reportagem/RM
Edição – Marcelo Oliveira
Fonte: Agência Câmara de Notícias
Lula editou 52 medidas provisórias em 2023, mas apenas 8 foram convertidas em lei
Desse total, 23 perderam vigência ou foram revogadas e 21 ainda estão em tramitação Compartilhe Versão para impressão
10/01/2024 – 15:52
Antônio Cruz/Agência Brasil

Congresso Nacional retomará as atividades em fevereiro com 21 MPs em tramitação
O presidente Luiz Inácio Lula da Silva editou no ano passado 52 medidas provisórias, número inferior aos primeiros anos de seus outros dois mandatos – em 2003, foram 58, e em 2007, 70. No entanto, apenas 8 das MPs foram convertidas em lei, sendo que 21 ainda estão em tramitação e outras 23 perderam a vigência ou foram revogadas por outras leis aprovadas pelo Congresso Nacional.
Das 23 medidas provisórias em tramitação, algumas já terão um prazo de votação apertado com o retorno do Congresso às atividades em fevereiro. A MP 1184/23, que altera a tributação de fundos fechados no Brasil, vence em 4 de fevereiro, mas seu conteúdo foi incorporado em um projeto de lei já aprovado e transformado em lei.
No mesmo mês terminará a vigência da MP 1186/23, que muda o combate a emergências fitossanitárias, e da MP 1188/23, que abre crédito extraordinário de R$ 360,9 milhões para três ministérios. A MP 1187/23, que cria o Ministério do Empreendedorismo, já foi aprovada pelas duas Casas, mas ainda precisa ser sancionada. https://www.camara.leg.br/internet/agencia/infograficos-html5/medidas-provisorias/index.html
Reportagem – Francisco Brandão
Edição – Wilson Silveira
Fonte: Agência Câmara de Notícias
Lei cria debêntures para investimento em infraestrutura
Texto permite que concessionárias, permissionárias e aquelas autorizadas a explorar serviços públicos emitam títulos para custear investimentos em infraestrutura Compartilhe Versão para impressão
10/01/2024 – 11:31
Pedro França/Agência Senado

Palácio do Planalto, em Brasília
O presidente da República, Luiz Inácio Lula da Silva, sancionou, sem vetos, a Lei 14.801/24, que cria debêntures de infraestrutura a serem emitidas por concessionárias de serviços públicos. O texto, publicado no Diário Oficial da União desta quarta-feira (10), também muda fundos de investimento no setor.
A nova norma é oriunda do substitutivo apresentado pelo relator na Câmara, deputado Arnaldo Jardim (Cidadania-SP), para o Projeto de Lei 2646/20, do deputado João Maia (PP-RN) e outros. Na versão aprovada pela Câmara, emendas do Senado foram parcialmente mantidas pelos deputados.
Debêntures são títulos ao portador emitidos por empresas com promessa de pagamento de juros após determinado período, negociáveis no mercado. A nova lei permite que concessionárias, permissionárias e aquelas autorizadas a explorar serviços públicos emitam títulos para custear investimentos em infraestrutura.
“Investimentos nessas debêntures serão feitos de forma menos burocratizada”, avaliou o deputado Arnaldo Jardim. Segundo o deputado João Maia, a infraestrutura no País necessita hoje de R$ 420 bilhões. “Precisamos de projetos novos para gerar renda, emprego e impostos”, afirmou.
Regulamento
Os recursos obtidos com as debêntures de infraestrutura deverão ser aplicados em projetos de investimento ou de produção econômica intensiva em pesquisa, desenvolvimento e inovação. Os títulos deverão ser emitidos até 31 de dezembro de 2030, conforme novas regras sobre os fundos de investimento no setor.
Pela lei sancionada, a relação das áreas de infraestrutura nas quais os recursos das debêntures poderão ser aplicados será feita em regulamento, a cargo do Poder Executivo. Esse regulamento deverá trazer ainda a definição dos critérios de enquadramento dos projetos em setores considerados prioritários.
Tributação
No caso da tributação do Imposto de Renda (IR) para os investidores brasileiros pessoas físicas, as debêntures de infraestrutura seguirão as mesmas regras das aplicações em renda fixa. Hoje, a tabela é progressiva: 22,5% até 180 dias; 20% de 181 a 360 dias; 17,5% de 361 a 720 dias; e 15% a partir de 721 dias.
Em geral, os investidores estrangeiros pagarão 15% de IR sobre os ganhos com as debêntures incentivadas. Se o investidor estrangeiro for residente em país com tributação favorecida, o IR será de 25%, em linha com os acordos internacionais dos quais o Brasil faz parte para evitar a evasão fiscal.
Da Reportagem/RM
Edição – Marcia Becker
Fonte: Agência Câmara de Notícias
Decisão sobre MP da desoneração da folha sai ainda em janeiro, diz Pacheco
Compartilhe este conteúdo no Whatsapp Compartilhe este conteúdo no Facebook Compartilhe este conteúdo no Twitter Compartilhe este conteúdo no Telegram Compartilhe este conteúdo no Linkedin
Da Redação | 09/01/2024, 14h57
Pacheco se reuniu com líderes partidários para discutir MP que limita desoneração da folha
Pedro Gontijo/Senado Federal
Saiba mais
- Assista à entrevista de Pacheco após reunião de líderes
- < 1xMP da reoneração da folha: Pacheco vai conversar com Haddad por soluções
- Pacheco aposta em diálogo com Executivo para solução sobre MP da reoneração 00:0003:32
Proposições legislativas
O presidente do Senado, Rodrigo Pacheco, afirmou nesta terça-feira (9) que deve decidir ainda em janeiro, durante o recesso parlamentar, sobre a tramitação da MP 1.202/2023, que limita a desoneração da folha de pagamentos de 17 setores da economia. A proposta foi debatida em reunião com líderes partidários pela manhã.
O governo publicou a medida provisória no fim de dezembro para diminuir o impacto do benefício nas contas públicas. Pacheco declarou que buscará uma “solução de arrecadação sustentável” em diálogo com o ministro da Fazenda, Fernando Haddad.
— Pretendemos tomar essa decisão ainda no recesso, até porque é muito importante ter estabilidade jurídica […]. Não tomarei uma decisão de devolução integral ou parcial sem conversar com o ministro Fernando Haddad. É muito importante haver esse diálogo entre o Legislativo e o Executivo. — disse o presidente do Senado.
Segundo Pacheco, a pressa se justifica para dar previsibilidade ao setor produtivo. Ele declarou esperar avanços no debate da MP ainda nesta semana para ter “um bom encaminhamento sem ruptura, sem desgaste e sem polêmica” sobre o assunto.
Ele afirmou que a MP causou “estranheza” por se tratar de um tema já debatido pelo Congresso e não descartou a possibilidade de devolução parcial da medida. O objetivo, segundo o presidente do Senado, é encontrar com o governo um meio-termo para o mérito da proposta e, depois, decidir a forma como isso será feito.
— Acho difícil ter uma evolução de revogação desse instituto da desoneração da folha de pagamento no âmbito do Congresso Nacional. Mas, obviamente, [se for] uma discussão que possa envolver um remodelamento com uma transição ao longo do tempo, estaremos absolutamente dispostos a ouvir e discutir, eventualmente, em um projeto de lei.
Medida Provisória
A medida foi editada pelo governo federal após a promulgação da Lei 14.784, de 2023, que prorroga para até o final de 2027 a desoneração da folha salarial para 17 setores da economia. A legislação foi publicada depois de o Congresso Nacional derrubar o veto (VET 38/2023) do presidente da República, Luiz Inácio Lula da Silva, ao projeto original aprovado pelos congressistas (PL 334/2023).
Em 29 de dezembro, depois do envio da MP ao Congresso, Pacheco afirmou, em nota, que havia a “necessidade da análise técnica” da proposta e o debate com os líderes partidários antes de decidir se a MP continuaria tramitando no Congresso.
A medida foi proposta pelo ministro Fernando Haddad para limitar a desoneração, benefício que foi instituído em 2012 e tem sido prorrogado desde então. O objetivo do governo é aumentar a arrecadação para alcançar a meta de zerar o déficit fiscal em 2024, prevista na Lei de Diretrizes Orçamentárias (LDO) deste ano.
Autor do projeto original que prorrogou a desoneração até 2027, o senador Efraim Filho (União-PB) defendeu a devolução da medida e o reenvio do tema por meio de projeto de lei. O senador afirmou haver precedentes para que a MP seja devolvida e disse esperar que isso ocorra ainda durante o recesso parlamentar.
— O nosso encaminhamento foi pela devolução total da medida provisória, entendendo que é a tentativa de uma imposição de uma agenda à qual o governo não teve votos para sustentar em plenário […] A devolução também traz segurança jurídica para que os setores possam se planejar do ponto de vista tributário — disse Efraim.
Segundo ele, o envio da MP após a derrubada do veto “não foi bem recebido” pelos congressistas.
— A tentativa de fazer a derrubada da derrubada do veto não é bem vista pelo Congresso e, por isso, poder modificar [a lei] e enviar por PL essas alterações talvez seja um caminho de solução.
Vice-líder do governo na Casa, o senador Jorge Kajuru (PSB-GO), afirmou que a reoneração “pode ser um tiro no pé”. Para ele, o fim do benefício pode gerar um “desemprego gigantesco” no país. Ele também lamentou que parte dos líderes partidários não compareceu à reunião com Pacheco.
— O mais plausível de todos [os caminhos debatidos] foi uma devolução parcial desta medida provisória que protegeria o setor produtivo do Brasil e aí iniciaríamos uma discussão sobre o restante. Quem é patriota não pode ser contra o déficit zero. Agora, uma coisa é defender o déficit zero e prejudicar segmentos tão importantes da sociedade.
Resistência
As mudanças na desoneração enfrentam resistência no Congresso. A Frente Parlamentar do Empreendedorismo pediu ao presidente do Senado a devolução da medida quando a proposta foi publicada, em 29 de dezembro.
Na segunda-feira (8), o grupo enviou documento para líderes partidários solicitando a rejeição da proposta. O pedido foi assinado por outras oito bancadas temáticas, dentre elas a da agropecuária, a maior do Congresso Nacional.
O benefício da desoneração da folha permite que as empresas de 17 setores da economia paguem alíquotas de 1% a 4,5% sobre a receita bruta, em vez de 20% sobre a folha de salários. A MP editada pelo governo estabelece que, a partir de abril, a alíquota menor de imposto valerá apenas para um salário mínimo por trabalhador. A remuneração que ultrapassar esse valor terá a tributação normal (de até 20%).
O texto também determina a redução gradual do benefício até 2027 e extingue até 2025 os benefícios tributários concedidos às empresas de promoção de eventos incluídas no Programa Emergencial de Retomada do Setor de Eventos (Perse).
Agência Senado (Reprodução autorizada mediante citação da Agência Senado)
Fonte: Agência Senado