Índice
ToggleNotícias da concorrência
Cade lidera arrecadação do Programa Desenrola, com quase 60% do total em transações
Autarquia arrecadou mais de R$ 1,4 bilhão, destacando-se como o principal órgão responsável pelo recolhimento
Publicado em 22/01/2025 14h08 Atualizado em 22/01/2025 15h39
OPrograma Desenrola Autarquias, lançado com o objetivo de promover a regularização de dívidas com autarquias e fundações públicas federais, já contabilizou uma projeção de arrecadação de R$ 2,88 bilhões. Com o primeiro balanço parcial divulgado pela Advocacia Geral da União (AGU), o programa apresenta um impacto significativo, especialmente para o Conselho Administrativo de Defesa Econômica (Cade).
Até o momento, o Cade foi responsável por cerca de 60% do valor arrecadado, com transações que somam mais de R$ 1,4 bilhão. Esse montante foi gerado a partir de acordos de regularização de dívidas envolvendo empresas e pessoas físicas que haviam sido condenadas em processos administrativos relacionados à defesa da concorrência.
O programa tem se mostrado eficiente na recuperação de recursos para o Fundo de Defesa de Direitos Difusos (FDD), com transações que envolvem empresas e pessoas físicas. Até o dia 30 de dezembro, 56 empresas e pessoas físicas protocolaram pedidos de adesão ao programa junto ao Cade. Parte dessas transações já resultaram no recolhimento de R$ 1.489.838.855,87 ao fundo. A expectativa é que os números do programa possam sofrer ajustes à medida que novos pedidos ainda estão sendo processados pela Procuradoria-Geral Federal (PGF).
Entre as transações mais expressivas realizadas até o momento, destaca-se o acordo com a Votorantim Cimentos, que resultou em um recolhimento de R$ 1,09 bilhão, representando a maior transação do programa até agora.
Outros nomes da economia brasileira também figuram na lista das maiores transações, como Gerdau e Arcelormittal Brasil, com valores de R$ 256,1 milhões e R$ 104,5 milhões, respectivamente.
O Desenrola Autarquias é um programa da AGU, que concede descontos a pessoas físicas e jurídicas que têm dívida com autarquias e fundações públicas federais. Segundo a AGU, os resultados obtidos até o momento superam as expectativas iniciais e refletem a adesão de empresas que buscam regularizar suas pendências, aproveitando as condições facilitadas oferecidas pelo programa.
O Cade continua processando os pedidos remanescentes, que foram protocolados nos últimos dias de 2024, o que pode resultar em um aumento na arrecadação total do programa. A expectativa é que os números finais aumentem ainda mais.
O Programa Desenrola, portanto, se configura como uma importante ferramenta de regularização fiscal e um meio eficaz para a recuperação de valores devidos ao governo federal. As autarquias e fundações públicas, como o Cade, desempenham um papel crucial nesse processo, permitindo que empresas quitem suas pendências e, ao mesmo tempo, garantam o cumprimento da legislação de defesa da concorrência.
CMA to investigate Apple and Google’s mobile ecosystems
Investigations will determine if Apple and Google have strategic market status in their mobile ecosystems, including operating systems, app stores and mobile browsers.From:Competition and Markets AuthorityPublished23 January 2025
The Competition and Markets Authority (CMA) has today launched strategic market status (SMS) investigations in a second area of digital activity: mobile ecosystems.
Two investigations – one into Apple and another into Google – will assess in parallel these firms’ position in their respective ‘mobile ecosystems’ which include the operating systems, app stores and browsers that operate on mobile devices. The investigations will explore the impact on people who use mobile devices and the thousands of businesses developing innovative services or content such as apps for these devices.
Mobile devices such as smartphones and tablets play a fundamental role in the lives of people in the UK. Almost all (94%) of 16+ year olds in the UK – around 56 million UK consumers – currently have access to a smartphone and the average UK user spends around 3 hours a day using a mobile device. People use these devices to browse the internet, shop, play and consume content in the palm of their hand. And millions of businesses across the economy use mobile devices, for example to communicate with customers, manage orders and take payments.
Almost 15,000 businesses are involved in the development of apps used on mobile devices in the UK, and the total UK revenue for app development is estimated to be around £28 billion. Many other businesses are seeking to bring forward technological developments on mobile devices like digital wallets, as well as connected devices like headphones and smart watches which work with mobile devices. It’s important that these markets work well for all businesses, large and small, to create maximum opportunities for growth, investment and innovation across the UK economy.
Virtually all mobile devices sold in the UK are pre-installed with either iOS (Apple) or Android (Google) and Apple’s and Google’s own app stores and browsers have either exclusive or leading positions on their platforms compared to alternative products and services. This means Apple and Google are also able to exert considerable influence over much of the content, services and technological development provided on a mobile device.
Given the importance of mobile ecosystems to people, businesses and the economy, it is critical that competition works well. Effective competition could ensure consumers and businesses are treated fairly by Apple and Google in relation to the terms and conditions they impose. Effective competition could also ensure open opportunities for businesses to innovate and deliver a range of content, services and technological developments to consumers on a mobile device. This may include AI products and services, contactless payments provided through digital wallets, new types of apps (such as super apps and web apps) accessed through a mobile browser. This could in turn support sustained growth opportunities in the parts of the economy that rely on mobile ecosystems.
Under the digital markets competition regime, the CMA may designate firms with SMS in relation to a particular digital activity. Once designated, the CMA can impose conduct requirements or propose pro-competition interventions to achieve positive outcomes for UK consumers and businesses.
The investigations will assess Apple’s and Google’s position in relation to their mobile operating systems, app stores and browsers (together referred to as ecosystems) and whether either firm has SMS in these areas. At the same time the CMA will also consider whether conduct requirements should be imposed in the event of a final designation decision.
The issues that will form part of the CMA’s investigations include:
- The extent of competition between and within Apple’s and Google’s mobile ecosystems. The CMA will assess how competition is working across Apple’s and Google’s mobile ecosystems and what barriers may be preventing other competitors from offering rival products and services on Apple’s and Google’s platforms.
- Possible leveraging of Apple’s and Google’s market power into other activities. This will include investigating whether Apple or Google are using their position in operating systems, app distribution or browsers to favour their own apps and services, which often come pre-installed and prominently placed on iOS and Android devices.
- Potential exploitative conduct. This will include investigating whether Apple or Google are requiring app developers to sign up to unfair terms and conditions as a condition of distributing their apps on Apple’s and Google’s app stores; and whether users may be presented with ‘choice architecture’ which makes it difficult to make active choices about which apps they are using on mobile devices.
Potential conduct requirements could include, for example, requiring Apple or Google to open up access to key functionality needed by other apps to operate on mobile devices; or making it possible for users to download apps and pay for in-app content more easily outside of Apple’s and Google’s own app stores.
The CMA will take a proportionate and transparent approach to this investigation and will now focus on engaging a wide range of stakeholders, including device manufacturers, software developers and user groups – as well as gathering evidence from Apple and Google before reaching a decision by the end of October 2025.
Sarah Cardell, chief executive of the CMA, said:
The operating systems, apps and browsers installed on our phones and tablet devices act as our gateway into the digital world – whether that is communicating with our friends and loved ones, buying from businesses or accessing creative content.
More competitive mobile ecosystems could foster new innovations and new opportunities across a range of services that millions of people use, be they app stores, browsers or operating systems. Better competition could also boost growth here in the UK, with businesses able to offer new and innovative types of products and services on Apple’s and Google’s platforms.
More information can be found on the respective Apple and Google mobile ecosystem case pages.
More information on the digital markets competition regime can be found via the CMA’s explainer page.
Notes to Editors
1 . The statutory deadline for both investigations is Wednesday 22 October 2025.
2 . Anyone with an interest in these investigations is invited to comment until Wednesday 12 February.
3 . Today’s announcement is the second of three areas of digital activity expected to come under CMA investigation within the first six months of the regime coming into force following the announcement of its Search investigation.
4 . The regime forms part of the Digital Markets, Competition and Consumers Act which received Royal Assent in May 2024.
5 . Under the digital markets competition regime, the CMA may designate firms with SMS in relation to a particular digital activity. If designated, the CMA could impose conduct requirements or introduce pro-competition interventions to achieve positive outcomes for UK consumers and businesses. For any business to be able to be designated with strategic market status it must be found to have:
- Substantial and entrenched market power in a digital activity linked to the United Kingdom.
- A position of strategic significance.
- Global turnover of more than £25 billion or UK turnover of more than £1 billion.
6 . These investigations are separate to the CMA’s ongoing Market Investigation into Mobile Browsers and Cloud Gaming. In its provisional report, the inquiry group leading that market investigation recommended that the CMA launch an SMS investigation after provisional findings suggested that Apple’s and Google’s business practices are holding back competition in the mobile browsers market.
7 . For media enquiries, contact the CMA press office on 020 3738 6460 or press@cma.gov.uk.
Decisões da concorrência
CADE
Ato de Concentração nº 08700.010707/2024-24
Requerentes: Coca-Cola Indústrias Ltda., Spal Indústria Brasileira de Bebidas S.A., Rio de Janeiro Refrescos Ltda., Norsa Refrigerantes S.A., Brasal Refrigerantes S.A., Refrescos Bandeirantes Indústria e Comércio Ltda., Brasil Norte Bebidas S.A., Compar – Companhia Paraense de Refrigerantes, Uberlândia Refrescos Ltda., Benevides Águas S.A., Sorocaba Refrescos S.A., Refrescos Guararapes Ltda., Solar Bebidas e Cerpa Cervejaria Paraense S.A. Aprovação sem restrições.
Ato de Concentração nº 08700.010707/2024-24
Requerentes: Coca-Cola Indústrias Ltda., Spal Indústria Brasileira de Bebidas S.A., Rio de Janeiro Refrescos Ltda., Norsa Refrigerantes S.A., Brasal Refrigerantes S.A., Refrescos Bandeirantes Indústria e Comércio Ltda., Brasil Norte Bebidas S.A., COMPAR – Companhia Paraense de Refrigerantes, Uberlândia Refrescos Ltda., Benevides Águas S.A., Sorocaba Refrescos S.A., Refrescos Guararapes Ltda., Solar Bebidas e Cerpa Cervejaria Paraense S.A.
Advogados: Sérgio Varella Bruna, Natalia Salzedas Pinheiro da Silveira, Marina Lissa Oda Horita, Bruno Hugi, Lívia Vasconcellos Saldanha, Tito Amaral Andrade, Ana Bátia Glenk e Leonardo Gioachini de Paula.
Com fulcro no §1º do art. 50 da Lei nº 9.784, de 1999, integro as razões da Nota Técnica n° 1/2025/CGAA5/SGA1/SG/CADE (1503939) à presente decisão, inclusive como sua motivação. Pelos fundamentos apontados na Nota Técnica citada, decido: (i) pelo indeferimento do pedido de intervenção como terceiro interessado da empresa HNK BR Indústria de Bebidas Ltda., representada por Ademir A. Pereira Jr. e Raquel Souza Jorge, nos termos do art. 50, I, da Lei nº 12.529, de 2011; e (ii) pelo indeferimento da prorrogação do prazo previsto no parágrafo 2° do art. 118 do Regimento Interno do CADE.
Ato de Concentração nº 08700.000336/2025-53
Partes: ADNOC Ruwais Liquefied Natural Gas – L.L.C. – S.P.C., Shell Overseas Holdings Limited, BP Exploration Operating Company Limited, MBK Investment Management Netherlands B.V. e TotalEnergies EP Ruwais LNG. Aprovação sem restrições.
Ato de Concentração nº 08700.000271/2025-46
Requerentes: Rubi Empreendimentos Imobiliários Ltda. e SP Rua das Palmeiras Ltda. Aprovação sem restrições.
FTC
Caremark Rx, Zinc Health Services, et al., In the Matter of (Insulin)
The FTC filed a lawsuit against the three largest prescription drug benefit managers (PBMs)—Caremark Rx, Express Scripts (ESI), and OptumRx—and their affiliated group purchasing organizations (GPOs) for engaging in anticompetitive and unfair rebating practices that have artificially inflated the list price of insulin drugs.
Type of Action
Administrative
Last Updated
January 22, 2025
FTC Matter/File Number
221 0114
Docket Number
9437
Case Status
Pending
CMA
SMS Investigation into Google’s mobile ecosystem
- The CMA is investigating whether to designate Google as having strategic market status (SMS) in the provision of mobile ecosystem services including its mobile operating system, native app distribution platform and mobile br…
- Updated: 23 January 2025
Boparan / ForFarmers (Burston and Radstock mills) merger inquiry
- The Competition and Markets Authority (CMA) is investigating the anticipated acquisition by Boparan Private Office Limited (via 2 Agriculture Limited) of ForFarmers UK Limited’s Burston and Radstock feed mills.
- Updated: 22 January 2025
CNMC
La CNMC autorizó seis operaciones de concentración en diciembre
Sector: Nota de prensa
Ámbito CNMC: Competencia
- Todas las operaciones se aprobaron en primera fase sin compromisos, mientras que la concentración Bondalti Chemicals/Ercros pasó a segunda fase.
La Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) aprobó seis operaciones de concentración durante el mes de diciembre.
Zurich Hotel Investment adquiere el control exclusivo de Management Hotelero Piñero
Exp: C/1514/24 – ZURICH HOTEL INVESTMENTS / MANAGEMENT HOTELERO PIÑERO
Zurich Hotel Investment está controlada por la sociedad estadounidense Hyatt Hoteles Corporation (Hyatt). Hyatt presta, a través de sus filiales en España, servicios de alojamientos en establecimientos hoteleros, y servicios de gestión y franquicia de establecimientos hoteleros.
Management Hotelero Piñero presta servicios de alojamiento en establecimientos hoteleros en España bajo la marca “Bahía Principe”.
La concentración no supone una amenaza para la competencia efectiva ya que esta operación tiene como resultado un reducido solapamiento.
Urbaser adquiere el control exclusivo de Stercycle España y Portugal
Exp: C/1513/24 – URBASER / STERICYCLE
El grupo Urbaser tiene presencia en varios países y se dedica, principalmente, a la prestación de servicios de limpieza viaria, recogida y tratamiento de residuos, reciclaje y a la gestión de zonas verdes.
Stericycle se dedica a la gestión de residuos sanitarios, así como a servicios de protección radiológica y dosimetría en España y Portugal.
La concentración no da lugar a solapamientos horizontales y verticales, salvo en un mercado donde se da un solapamiento horizontal de mínima importancia. La operación tampoco da lugar a efectos cartera en España.
Adquisición por parte de Miura Partners SGEIC del control exclusivo de Healthtech HTBA Holding
Exp: C/1512/24 – MIURA PARTNERS SGEIC / HEALTHTECH HTBA HOLDING
Miura tiene como objeto social y actividad principal la administración y gestión de Fondos de Capital Riesgo y de activos de Sociedades de Capital Riesgo.
Healthtech HTBA es una empresa especializada en la producción de los principios activos flavonoides y derivados de la vitamina B12.
Esta operación no da lugar a solapamientos ni horizontales ni verticales, ni a efectos cartera en España.
Se aprueba la adquisición de control conjunto de Avatel por parte de Inveready Asset Management y Vaiia Kapital
Exp: C/1507/24 – INVEREADY / AVATEL / VAIIA
Inveready es una gestora española de entidades de capital riesgo que se dedica a la gestión de fondos y activos vinculados a sociedades de capital riesgo. Su actividad inversora abarca sectores diversos como el tecnológico, las infraestructuras y las ciencias de la salud.
Vaiia es una sociedad patrimonial andorrana cuyas únicas actividades son las propias de una empresa holding.
Avatel es una sociedad española que opera en mercados minoristas del sector de las telecomunicaciones, con presencia en la mayor parte del territorio nacional. Avatel ofrece, principalmente, servicios de conectividad mediante fibra óptica a clientes particulares, en su mayoría, a través de paquetes que comprenden servicios de comunicaciones móviles y servicios audiovisuales.
La operación no da lugar a solapamientos horizontales. Por lo que respecta a los mercados mayoristas, la operación implica un solapamiento vertical. Sin embargo, dado el reducido tamaño de Inveready en el mercado de acceso mayorista de banda ancha fija, este no es significativo.
Debido a las reducidas cuotas y la presencia de importantes operadores nacionales en todos los mercados afectados, no cabría esperar cambios significativos en las dinámicas competitivas del sector. Por lo tanto, es poco probable que esta operación genere un obstáculo para la competencia efectiva.
Consum, S. COOP. V adquiere el control exclusivo de nueve supermercados explotados por Kuups Design International, S.L.U.
Exp: C/1510/24 – CONSUM / ACTIVOS DE KUUPS
Consum tiene como actividad principal la distribución comercial con base alimentaria a través de establecimientos cuyo formato es el de supermercado o autoservicio.
Kuups es una empresa dedicada a la distribución comercial minorista por medio de supermercados de autoservicio de proximidad.
La operación supone un refuerzo mínimo de la concentración en los mercados afectados de distribución minorista de productos de consumo diario, por lo que no es previsible que suponga un obstáculo a la competencia efectiva en los mercados analizados.
Adquisición por parte de Glintt España S. L. U. del control conjunto sobre Control de Sistemas y Microinformática S. L.
Exp: C/1515/24 – GLINTT/CS&M/MONSEGUR
Glintt está presente en diferentes sectores de actividad con soluciones informáticas específicas. Dentro del sector farmacéutico, la actividad de Glintt consiste en, por un lado, desarrollar softwares para farmacias comunitarias y hospitales y, por otro lado, comercializar softwares de gestión de oficinas de farmacia.
Monsegur es la filial de Glintt que distribuye el software Farmatic en Cataluña, realizando también la instalación e integración, y resolviendo incidencias menores relacionadas con dicha instalación. También presta el soporte técnico de este equipamiento y realiza, con carácter general, reparaciones de hardware.
CS&M es el distribuidor independiente del software Farmatic en Cataluña. Presta servicios de mantenimiento de hardware y servicios de soporte técnico en la instalación e integración del software Farmatic, en los equipos informáticos situados en oficinas de farmacia de Cataluña. No distribuye software para gestión de farmacias distintos de Farmatic.
La concentración afecta al mercado de distribución de software de gestión de farmacias y de servicios de soporte técnico y mantenimiento. Aunque comporta un aumento de cuota reducido en el ámbito nacional, sí que es significativo en Cataluña.
Sin embargo, se descartan riesgos para la competencia en los mercados afectados por los siguientes factores: (i) la limitada competencia intra-marca existente antes de la operación, (ii) la presencia de competidores con gran implantación, principalmente cooperativas farmacéuticas que distribuyen software de gestión de farmacias en competencia con distribuidores independientes, y (iii) la presión competitiva que algunas empresas externas al mercado pueden ejercer en determinados servicios
Análisis en segunda fase de la operación Bondalti Chemicals/ Ercros
Exp: C/1480/24 – BONDALTI CHEMICALS / ERCROS
Tienes toda la información sobre esta operación en la nota de prensa publicada el 14 de enero de 2025.
Documento no oficial, destinado a los medios de comunicación, y que no vincula a la CNMC. Reproducción permitida solo si se cita la fuente.
Autorité de la Concurrence
Secteur(s) :
25-DCC-20
relative à la prise de contrôle conjoint de la société AMS – Auto Management Service par les sociétés Cary Group AB, AB Invest, HNS Invest et LVI Holding
Décision de contrôle des concentrations|
Publication du sens de la décision le : 22 janvier 2025
Secteur(s) :
25-DCC-12
relative à la prise de contrôle conjoint de la société Greece FP 11 par les sociétés Bonsens et ITM Entreprises
Décision de contrôle des concentrations|
Publication du sens de la décision le : 22 janvier 2025
Autoridade da Concorrência de Portugal
PIB Group Iberia notifica a aquisição do controlo exclusivo sobre a Vitorinos.
Ficha do processo
CSN Steel notifica a aquisição do controlo exclusivo sobre a GramPerfil.
Ficha do processo
Temas relacionados
Acesse todos os clippings da concorrência
https://webadvocacy.com.br/category/clipping-da-concorrencia
Principiais sítios eletrônicos de defesa da concorrência do mundo
CADE – Autoridade da concorrência do Brasil
FTC – Federal Trade Commission
USDOJ – Departamento de Justiça dos EUA
Comissão Europeia – Responsável pela política da concorrência na Europa
CMA – Autoridade da concorrência do Reino Unido
Autorité de la Concurrence – Autoridade da concorrência da França
AdC -Autoridade da Concorrência de Portugal
CNMC – Autoridade da concorrência da Espanha
CNDC – Autoridade da concorrência da Argentina
AGCM – Autoridade da concorrência da Itália
COFECE – Autoridade da concorrência do México